CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

07 July 2010

Sakit tekak..cam nak batuk...x sukenyerrr.

kita sakit tekak la....

Salam...

Ari ni aku terasa tekak ku macam perit jer..aku pikir mesti nak batuk ni...emm x sukenyer...Kalau batuk seminggu dua baru akan baik....lagipun dengan keadaan cuaca yang tak menentu dan musim buah sekarang ni ramai yang aku dapati ada yang demam dan mengalami sakit tekak.Dengan itu aku ada sedikit petua untuk dikongsikan dengan kawan2..manalah tahu petua ini dapat memberikan kesan...selalunya orang cakap sakit tekak minum air asam jawa , balik ni aku nak cuba pula salah satu petua di bawah:..

Merawat Sakit Tekak
Jika anda menghidap sakit tekak, anda perlu mendapatkan beberapa keping asam keping. Asam keping ini hendaklah dibakar hingga menjadi hangus. Setelah itu ditumbuk dan digaul dengan sedikit air sirih. Setelah itu sapukan pada bahagian tekak anda yang sakit. Insya Allah tekak anda akan sembuh seperti sediakala.

Mengurangkan Batuk
Ambil satu ataupun dua sudu nasi panas yang baru saja masak. Kemudian masukkan ke dalam cawan dicampurkan sedikit air. Setelah itu, embunkan nasi tersebut selama semalam. Keesokan harinya, minumlah air tersebut. Ulangi petua ini hingga beberapa hari. Insya Allah, batuk anda akan sembuh dengan segera.

0 ulasan: